PMS

Både kost og livsstil påvirker dit hormonsystem. Hovedoverskriften til et godt hormonsystem er gode olier, mange fibre, masser af grønt og bær, gode proteiner, grøn te og motion.

broccoli2

Tips til, hvordan du opnår hormoner i balance:
  • Spis mange friske grønsager hver dag, især fra Brassicafamilien (Korsblomstfamilien) fx broccoli, spidskål, blomkål
  • Spis tang, det afgifter og er meget mineralrigt
  • Spis bælgfrugter, linse, bønner etc., de er fyldt med fibre, B-vitaminer og mineraler
  • Spis kværnede hørfrø dagligt, kværnes let i en kaffekværn – de giver de gode omega-3-fedtsyrer
  • Spis mørkfarvede bær, de er fyldt med sunde, naturlige plantestoffer (fytonutrienter)
  • Brug fuldkornsprodukter som brune ris, rug, havre, byg og quinoa
  • Brug proteiner, fx fra fjerkræ, vildt, lam, bælgfrugter, fisk, æg, mandler og nødder
  • Undgå alle raffinerede hvide produkter (korn, mel og sukker)
  • Drik mindst 6 glas vand dagligt
  • Drik grøn te, det giver antioxidanter og energi
  • Brug uforarbejdede, økologiske råvarer
  • Brug krydderier som kanel, muskat, anis, timian, fennikel, gurkemeje
  • Begræns søde sager, sukker og salt
  • Spis eventuelt lidt lækker mørk chokolade
  • Begræns animalsk fedt
  • Undgå stress
  • Dyrk motion

Ordet hormon kommer af græsk hormeo, der betyder ”sætte i bevægelse”. Din krop indeholder over hundrede forskellige hormoner, og mange tusind milliarder enheder strømmer gennem blodkredsløbet hver eneste dag. Hormoner gør mænd til mænd og kvinder til kvinder. Hormoner får dig til at falde i søvn om aftenen og vækker dig igen om morgenen. De styrer vækst og blodtryk, og regulerer din hjerterytme og din vejrtrækning.

Det er hormonerne der din styrer menstruationscyklus og muliggør graviditet og fødsel. Hormoner styrer sexlyst, virilitet og fertilitet. De stimulerer din hjerne og dit immunsystemet. Man kan, uden at overdrive, sige at hormonerne spiller en afgørende rolle for samtlige af menneskekroppens funktioner.
Hvert af kroppens talrige hormoner har sit eget arbejde at gøre, men alle samarbejder i et kunstfærdigt koordineret system.

Dette imponerende og omfattende samspil kan sammenlignes med et orkester, hvor hvert instrument har sine egne toner og rytmer, men det samlede resultat er en symfoni. I det miljø vi lever i, og især som vi bliver ældre, er det sjældent at kroppens hormonbalance er optimal.