Tang

– er havets gave til dig…

Kineserne priste allerede tang som ”en delikatesse, der er selve kejseren værdig” i år 600 f.Kr. Også befolkningerne langs Irlands, Skotlands og Wales´ kyster har i århundreder høstet tang til medicinsk brug, ligesom tang var en almindelig ingrediens i deres brød.

Omkring 70 % af jordens overflade er havvand. Havet er oprindelsessted for alle former for liv, og det indeholder alle de betingelser, der er nødvendige for liv. Havvandets ingredienser er næsten de samme, som findes i menneskets blod. Havets mineraler og næringsstoffer opsuges i store mængder i tang og gøres tilgængelige for os.

Tangplanter høstes friske og levende, ofte på flere meters dybde, hvorefter de tørres omhyggeligt.

tang-sort

Tang eller havgrønsager indeholder op til ti gange så mange mineraler som landgrønsager, bl.a. jod, kalk, selen og jern. De indeholder også krom, zink, magnesium og mangan. Desuden indeholder tang store mængder af vitaminerne A, B (bl.a. B12 der ellers kun forekommer i animalske fødevarer) og C, har omega-3 fedtsyrer, aminosyrer og fibre.

Ud over de mange næringsstoffer har tang en stærk afgiftende evne.Optagelsen af tungmetaller og radioaktive stoffer hæmmes, og de, der allerede er ophobet i kroppen, udskilles. Det skyldes tangs indhold af jod og alginsyre, der binder disse stoffer og gør, at de kan udskilles.

En del forskning tyder på en sammenhæng mellem lav jodstatus og en øget risiko for brystkræft såvel som godartede knuder i brystet, og her er tang en god kilde til jod. Tang indeholder desuden fucoxanthin og fucoidan, der menes at haveforebyggende virkning på cancer. I laboratorieforsøg har man set at polysaccaridet fucoidan får kræftceller til at begå selvmord.

Fucoxanthin er et farvepigment i familie med betakarotin, lycopen etc. Fucoxanthin har vist sig at være kræfthæmmende på forsøgsdyr og på kræftceller, der er taget ud af kræftknuder hos mennesker.
Tang er basedannende, som er rigtigt godt, da vores kost ofte er alt for syredannende.

Tang købes tørret. De mest almindelige typer tang, du kan købe, er wakame, nori, hiziki, arame og kombu. Du kan bruge dem i supper, som dekoration i salater, til gryderetter, sushi eller i ris.

  • Kombu er kraftig i smagen og god i supper og gryderetter.
  • Wakame smager mildt og er lækker sammen med grønsager og løg.
  • Nori er hakket fint og efterfølgende tørret til en tynd måtte. Den er mild i smagen og kan bruges til at rulle om ris og grønsager eller smuldres i ris.
  • Arame og Hiziki er mere aromatiske i smagen og er dekorative i salater.

Du kan også koge bønner og linser sammen med tang. Det gør, at bælg-frugterne bliver lettere at fordøje, og samtidigt får du glæde af tangens mange næringsstoffer. Wakametang er isæt velegnet til at koge sammen med bønner.

Hverdagstips

  1. Tag en håndfuld arame-tang og hæld den over med kogende vand.
  2. Lad det stå 5-10 min. og si derefter vandet.
  3. Nu kan du marinerer tangen i lidt tamari (sojasauce), olivenolie, citronsaft, en anelse vand
  4. Tilsæt en halv finhakket rød chili uden kerner og lidt frisk hakket ingefær.
  5. Lad det stå en halv time, gerne længere og server det sammen med bagt laks og dampet spinat.

Du får et nemt måltid med nogle meget smukke farver.

Syv gode grunde til at du bør spise tang

  • Det indeholder A, C og B-vitaminer, bl.a. B12, der kun findes i animalske fødevarer.
  • Det indeholder omega-3 fedtsyrer til dine cellemembraner.
  • Tang har fibre til at binde dine brugte hormoner til sig, og tage dem med ud af kroppen.
  • Det har alginsyrer, der kan udskille tungmetaller og radioaktive stoffer fx fra mammografi.
  • Det indeholder fucoxanthin og fucoidan, der i laboratorieforsøg kan hæmme kræftvækst.
  • Tang er basedannende.
  • Det smager godt og har en smuk farve