Matcha

Matcha-te – grøn te i pulverform, har efterhånden længe været et hit. Personligt er jeg er vild med matcha – det smager vidunderligt og har så smuk en farve. Og så kan matcha-pulver bruges til så mange ting: til te, i pandekager, pistaciebrød, desserter, is, chiagrød, i en smoothie, til matcha latte eller du kan rulle frugt- og energikugler i en blanding af matcha og kokosmel. Du kan også få quinoakorn lysegrønne ved at vende den kogte quinoa i en dressing med matcha.

Matcha er helt fint grønt te-pulver, som de japanske munke har drukket gennem årtusinder, ligesom matcha bruges ved traditionelle te-ceremonier i Japan. Hvor man med almindelig grøn te drikker et udtræk af tebladene, indtager man med matcha selve tebladene. Straks efter høsten dampes og tørres bladene. Derefter males teen til fint pulver og bliver til matcha. I stedet for at tebladene trækker i vand, tilsættes alle tebladenes egenskaber med pulveret. Derfor optages al næringen fra bladene. Det siges, at én kop matcha te af god kvalitet ernæringsmæssigt svare til mange kopper almindelig grøn te. Matcha-te kan være et alternativ til kaffe. Matcha indeholder koffein, men er opkvikkende på en mere mild måde, da koffein fra matcha optages over længere tid, så effekten er langsigtet og ikke så voldsom for kroppen. Der er mange gode grunde til at drikke matcha. For det første smager den vidunderligt. Dernæst er den fyldt med catechiner, plantestoffer som har vist sig at have indvirkning på fedtforbrændingen, virker antiinflammatorisk og desuden virker catechinerne som antioxidanter, der bl.a. beskytter din hjerne og giver bedre hukommelse.

Matcha får sin smukke grønne farve fra klorofyl, der støtter afgiftningen, virker basisk og øger optagelsen af de mineraler, man indtager sammen med klorofylholdig mad eller te.